Selasa, 7 Julai 2009

ADAB MENJAGA KEUTUHAN JAMAAH & UKHUWWAH ISLAM.....

Assalamu'alaikum buat saudara-saudara seagamaku.... Semoga Allah menyatukan hati-hati kita atas dasar kepentingan agama dan memeliharanya sehingga kita dapat dipertemukan semula di alam akhirat sebagai golongan umat Nabi Muhammad s.a.w yang selamat... Amiin...amiin...amiin ya Robbal 'Alamiin Alhamdulillah...dgn izin Allah hati merasa terpanggil utk membaca bahan usrah muslimin sandakan bertarikh 17 April 2009 yg disimpan oleh suami. Besarnya hikmah jika mencari pasangan yg turut berada dlm harakah Islam wahai muslimat semua. Dan juga, moga Allah memberkati insan yg menyediakan bahan usrah tersebut. Saya ingin menyeru diri sendiri dan saudara-saudara seagamaku terutamanya AJK Dewan Muslimat PAS Kawasan Sandakan agar berusaha untuk turut mengamalkan sifat-sifat sptmana yg dinyatakan dlm teks usrah tersebut.

#######################################
ADAB MENJAGA KEUTUHAN JAMAAH DAN UKHUWWAH ISLAM :
1. TABAYYUN bererti mencari kejelasan dan kesohihan maklumat yang diterima. "Wahai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasiq membawa berita maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu." [al-Hujurat : 6]
2. 'Adamus Sukhriyyah ertinya tidak memperolok-olokkan."Wahai orang-orang yang beriman janganlah suatu kaum memperolok-olokkan kaum yang lain (kerana) boleh jadi mereka (yang diperolok-olokkan) lebih baik dari mereka (yang memperolok-olokkan)." [al-Hujurat : 11]
3. 'Adamul Lamz iaitu tidak mencela orang lain terutamanya yang melibatkan status atau standard kebendaan.
4. Tarku at-Tanabuz yakni meninggalkan panggilan dengan sebutan-sebutan yang tidak baik sesama mukmin. Janganlah kebencian dan permusuhan kamu dengan seseorang menyebabkan kamu tidak berlaku adil dalam perbuatan mahupun perkataan.
5. Ijtinab Kathirun min az-zon iaitu menjauhi kebanyakan prasangka. "Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka kerana sebahagian besar prasangka itu adalah dosa." [al-Hujurat : 8]
6. 'Adamu at-Tajassus iaitu tidak mencari-cari kesalahan dan aurat orang lain. Allah S.W.T amat suka bila kita berusaha menutup aib saudara kita sendiri.
7. Ijtinab al-Ghibah yakni menjauhi perbuatan mengumpat. Rasulullah s.a.w mengingatkan para sahabat bahawa ghibah itu ialah membicarakan hal orang lain yang ia tidak suka hal itu disebut walaupun betul. Jika hal yang diceritakan itu tidak benar maka ia menjadi fitnah pula.
##############################################
Sifat yang sepatutnya kita lakukan jika bertelagah dengan orang lain :
A. Memaafkan kesalahan saudara kita itu & jangan membalas dengan perbuatan yang tidak baik.
B. Berdoa kepada Allah agar dosa kita dan dosanya diampunkan.
C. Doa & harapkan diri kita & saudara kita itu dalam kebaikan dgn membaca doa rabithah {bayangkan mukanya waktu berdoa}.
Usaha ini tidak akan dapat dilaksanakan dengan mudah, tetapi jika kita yakin dengan janji Allah pasti kita dapat mengamalkannya sedikit demi sedikit secara istiqamah.
Wallahu 'alam.

0 ulasan:

About This Blog

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP